Rozhovor s Ing. Michalem Žižákem

 

Rostoucí ekonomika má příznivý dopad také na silniční dopravce. Potvrzuje to i Ing. Michal Žižák, jednatel společnosti EWT, s. r. o., která do České republiky dováží návěsy značky Schmitz Cargobull, jejichž prodeje nadále rostou.

 

„Jak jsem se již zmínil, rozvíjející se ekonomika má příznivý dopad také na silniční dopravce. Odráží se to nějak ve větším zájmu o obnovu či rozšiřování jejich vozového parku?“

„Určitě, už v minulém roce jsme zaznamenali růst trhu a návrat k situaci před krizí v roce 2008. Je zřejmé, že doprava je perspektivní obor, který je nezbytný pro chod české ekonomiky. Patrná je i jeho silná vazba na automobilový průmysl, který má v České republice své pevné místo. A nejedná se přitom pouze o výrobní kapacity TPCA Kolín, Hyundai Nošovice či Škoda Auto Mladá Boleslav. Existuje zde mnoho dodavatelů, kteří vyrábějí pro velkou škálu evropských automobilek, jako jsou například Mercedes-Benz, Volkswagen, BMW a další. Česká republika byla vždy strojírenskou velmocí a průmysl zde má silné kořeny. Aby se však mohl rozvíjet, potřebuje dopravu, která zajistí, že zboží se k zákazníkovi dostane ve stanoveném čase a v požadované kvalitě. A to čeští dopravci již řadu let zvládají velice dobře. Není proto žádný důvod, aby, když roste ekonomika, se nerozvíjely i prodeje dopravní techniky.“

 

„Jak na tuto situaci reaguje výrobce Schmitz Cargobull, respektive co nového dnes jako jeho výhradní zástupci v České republice nabízíte?“

„Schmitz Cargobull loni na veletrhu IAA v Hannoveru představil přelomovou novinku – novou technologii výroby hlavních nosníků rámu návěsů, které se nyní nesvařují, ale ohýbají, přesněji řečeno válcují. Tato koncepce se na českém trhu velice dobře ujala a v současné době dodáváme klasické návěsy již jen s touto technologií. A připravujeme nyní i varianty tohoto rámu pro meganávěsy a pro návěsy na přepravu svitků. Doprava je obor, který se dnes velice rychle rozvíjí, ale jsou na něj kladeny i stále větší nároky, a je proto třeba, aby dopravci měli k dispozici techniku, která jim umožní vycházet těmto požadavkům vstříc. A v neposlední řadě, aby tuto techniku měli k dispozici včas. Naše nová technologie nejenže plní všechny nároky z hlediska pevnosti i hmotnosti, ale urychluje i výrobu a zvyšuje tak naše výrobní kapacity.“

 

„Letos jste také začali prodávat vlastní chladicí jednotku…“

„Jsme rádi, že i ve vozovém parku českých dopravců začíná mít své pevné místo chladírenský agregát zn. Schmitz Cargobull. Prodáváme ho, objevuje se ve flotilách českých i slovenských firem a stává se plnohodnotným konkurentem klasických chladírenských agregátů. Samozřejmě nás také těší, že dopravci začínají využívat naši telematiku a jsou s ní velice spokojení. Někdy je to i jeden z důvodů, proč se rozhodují právě pro naše vozidla. Udělali jsme s týmem našich prodejců velký kus práce a v obou případech se nám podařilo uvést na trh potřebné produkty, které výrazně rozšiřují naši nabídku.“

 

„Co dalšího připravujete?“

„Většina produktových změn, jež byly představeny loni v Hannoveru, byla letos již uvedena v život, ale chystáme samozřejmě i další novinky. Například ještě v tomto roce bychom chtěli více prosadit výsledek naší spolupráce s korejskou společností Hankook – vlastní pneumatiky Schmitz Cargobull. Chtěli bychom je masivněji nabízet i v České republice, protože jsme přesvědčeni, že tato značka má budoucnost. Kostra pneumatiky má velmi vysoké ohodnocení, výsledky testů, které máme k dispozici, nás ubezpečují, že jdeme správnou cestou, a jsem přesvědčen, že naši zákazníci se opět utvrdí v tom, že jsme skutečně zodpovědní za celý návěs – tak, jak jsme to dali jasně najevo již dříve výrobou vlastních náprav a loni i vlastního chladicího agregátu. Vlastně poslední segment, který ještě nenesl naše jméno, byly pneumatiky, ale to se nyní také mění. V současnosti tedy intenzivně pracujeme na tom, abychom je uvedli na český trh. Budou nabízeny samozřejmě i se servisními smlouvami a bude je možné protektorovat, takže naše nabídka bude plně konkurovat nabídce klasických dodavatelů pneumatik.“

 

„Vaše druhá společnost, Hoffmmann & Žižák, s. r. o., se věnuje prodeji vozidel, konkrétně značce Mercedes-Benz. Hodláte s výrobcem Hankook spolupracovat i v této oblasti?“

„Ano, protože prodáváme i mnoho tahačů, tato spolupráce, která by umožnila obutí celé soupravy, se přímo nabízí. A chceme, aby z této spolupráce nakonec profitoval i český dopravce. Jedná se o kvalitní pneumatiky, jež hodláme nabízet za podmínek srovnatelných s konkurencí. Mimochodem to, o čem jsem hovořil v souvislosti s prodejem návěsů, tedy o rozvoji ekonomiky a v důsledku toho i posilování dopravních společností, pozorujeme i v rámci společnosti Hoffmann & Žižák. Prodeje letos rostou, a to jak v segmentu osobních vozidel a dodávek, tak i tahačů. To, že nabízíme celou produktovou paletu značky Mercedes-Benz, je našimi zákazníky vnímáno také velice pozitivně.“

 

„Z toho, co jste zmínil, je zřejmé, že obor silniční dopravy se po několika těžkých letech opět rozvíjí…“

„Velkým překvapením pro mne je třeba to, že vznikají i nové dopravní firmy, což je po krizi skutečně zajímavý efekt. Co se týče nákupů nových vozidel, ty se již provádějí velice uvážlivě. Nikdo dnes nepřijde rovnou s tím, že si koupí najednou třeba dvanáct vozidel. Velice často se ale stává, že firmy nakupují několikrát za rok. Nakonec si třeba zákazník těch deset vozidel koupí, ale postupně, kdy jednotlivé zakázky jsou realizovány v průběhu celého roku. Je vidět, že firmy se z krize hodně poučily a stále se obávají, aby neměly vozidel zbytečně moc. Kupují vozidla až na základě aktuálních zakázek a na období, na která jsou schopné reálně plánovat.“

 

„Jsou v této souvislosti nějaké změny ve formách leasingu?“

„Jistě, operativní leasing si už našel své místo i mezi dopravci a je plnohodnotným konkurentem finančního leasingu. Díky tomu, že leasingové společnosti nyní nabízejí i úvěry, jsou pro mnoho klientů lepším partnerem než banky. Takže zatímco dříve byl k dispozici v podstatě jen finanční leasing, v současné době je nabídka finančních služeb již hodně rozmanitá. Dnes je již běžné, že někdo si například pořídí deset návěsů, z toho čtyři na operativní leasing (což třeba ještě rozčlení tak, že dva budou na dvouletý operativní leasing, dva na tříletý) a další na úvěr nebo finanční leasing. Je to časté a je to logické, protože zákazník ví, že část parku bude potřebovat dlouhodobě, a u zbývajících vozidel má jistotu, že pokud pro ně nesežene po vypršení zakázky další vytížení, může je vrátit. Anebo naopak, může vozový park dále rozšířit, přesně podle aktuální potřeby. I pro nás tato skutečnost přináší větší kreativitu, protože můžeme zákazníkům nabízet mnohem více variant financování než v minulosti. Naši prodejci jsou schopni pro zákazníky připravit široké spektrum nabídky tak, aby si z ní každý mohl vybrat pro sebe to nejlepší.“

 

„Práce je sice dostatek, ale dopravní firmy stále více poukazují na to, že limitujícím faktorem se pro ně stává nedostatek kvalitních řidičů…“

„Ano, profese řidiče ztratila v posledních letech svou atraktivitu. Ale vzhledem k tomu, že v současné době poptávka po řidičích v souvislosti s větším zájmem po dopravních službách roste, nějaké řešení se bude muset najít. Byla by obrovská škoda, kdyby se dopravní trh v České republice dále nerozvíjel. A nejen proto, že doprava má u nás velkou tradici. Máme také obrovskou výhodu danou naší geografickou polohou a byla by škoda ji nevyužít. Jsme v srdci Evropy a dopravci mohou realizovat přepravy všemi směry. Samozřejmě, nedostatek řidičů je určitou překážkou pro rozvoj dopravy, ale bez překážek bychom to měli moc jednoduché. A pevně věřím, že dopravci tuto záležitost nakonec vyřeší a budou nadále úspěšně podnikat.“

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Ostatní reference

01. Dubna 2016 - Den České Logistiky
24. Března 2016 - Veselé Velikonoce!
strana:   1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16
Facebook
RSS